זה לא סוד ששוק הדיור נמצא במסע רכבת הרים במהלך השנים האחרונות. לאחר שהגיעו לשיא של כל הזמנים בשנת 2006, מחירי הדירות צנחו במהלך המיתון ורק לאחרונה החלו להתאושש. אז, כשהמחירים בעלייה והריביות עדיין קרובות לרמות נמוכות היסטורית, האם עכשיו זמן טוב לקנות בית? בואו נסתכל מקרוב.

רום כנרת ישראל

כפי שיודע כל מי שעבר אי פעם את תהליך רכישת הבית, יש הרבה גורמים שיש לקחת בחשבון. הנה רק כמה מהדברים המרכזיים שתצטרכו לחשוב עליהם לפני שתצעדו:
#1. האם אתה יכול להרשות זאת לעצמך?
זו אולי השאלה החשובה ביותר שתשאלו את עצמכם כאשר אתם שוקלים אם לקנות בית או לא. אין טעם להסתכל על בתים שהם מחוץ לטווח המחירים שלך – אתה פשוט תתאכזב ומתוסכל. אבל איך אתה יודע כמה אתה יכול להרשות לעצמך? כלל אצבע כללי הוא שתשלום המשכנתא החודשי שלך לא יעלה על 28% מההכנסה החודשית ברוטו שלך. אבל זה רק קו מנחה – תצטרך לקחת בחשבון גם דברים כמו עלויות סגירה, ביטוח בעלי בתים וארנונה.
2. האם יש לך מקדמה?
על מנת להיות זכאי למשכנתא, תצטרך לשלם מקדמה של לפחות 5% ממחיר הרכישה של הבית (אם כי 20% הוא אידיאלי). אם אין לך מספיק חסכון לתשלום מקדמה, ייתכן שעדיין תוכל להיות זכאי לתוכניות מיוחדות כמו הלוואות FHA, שדורשות רק ירידה של 3.5%.
3. האם יש לך אשראי טוב?
ציון האשראי שלך הוא אחד הגורמים החשובים ביותר בקביעה אם תאושר הלוואה או לא – ואיזו ריבית תוצע לך אם תאושר. אז עוד לפני שמתחילים לחפש בתים, מומלץ לבדוק את ציון האשראי שלך ולעבוד על תיקון כל השגיאות שעלולות לגרור אותו למטה.
4. האם אתה מוכן לתחזוקה ותיקונים?
בעלות על בית משלך מגיעה עם חלק ניכר באחריות – אחת מהן היא עמידה בקצב התחזוקה והתיקונים השוטפים. אם התקציב שלך מצומצם, אולי כדאי שתחשוב פעמיים על רכישת בית מתקן או בית ישן יותר. לא רק שיהיו לך עלויות חודשיות גבוהות יותר בזכות דברים כמו עמלות HOA או דמי דירה, אלא שתצטרך לקחת בחשבון גם את עלות התיקונים והשיפוצים.

רום כנרת קניית דירה בתל אביב

5האם אתה מוכן לרכבת ההרים הרגשית? משיאים רגשיים (סוף סוף למצוא את THE ONE) לשפל רגשי (התמודדות עם תיקונים קשים), רכישת בית היא בהחלט לא לבעלי לב חלש! אם אתה מוכן לעליות ולמורדות שמגיעות עם בעלות על בתים, ייתכן שזו פשוט ההחלטה הנכונה עבורך.
מסקנה: אז…האם עכשיו זמן טוב לקנות בית? למרבה הצער, אין תשובה קלה לשאלה הזו מכיוון שיש כל כך הרבה גורמים מעורבים – מהכספים האישיים שלך ועד לתנאים כלכליים גדולים יותר. עם זאת, אם תעשה את שיעורי הבית שלך ושקול היטב את כל היתרונות והחסרונות, אז אתה אמור להיות מסוגל לקבל החלטה מושכלת אם קניית בית מתאימה לך בנקודת זמן זו או לא”.